OM OSS

bernard-hermant-5zu86kyV_UY-unsplash.jpg

Vi är en nära förskola.

Vi är övertygade att kärleken till det enskilda barnet är det som skapar möjligheterna till lärande och utveckling. Med trygghet, uppmuntran och stöd kan ett barn komma hur långt som helst. Varje barn har en ryggsäck som vi tillsammans med dem och deras familjer får fylla med kunskap. Pedagoger är medresenärer och finns med för att stötta barnet och för att visa på en bra väg.

Vi lägger fokus på att ha en röd tråd under alla fem år i förskolan. Vi jobbar i mindre grupper för att ge barnen mer tid och utrymme till lärande. Alla barn är ute flera gånger om dagen, oavsett väder. Barnen vilar under dagen, de som sover gör detta ute i vagn och de andra vilar på madrass med lugn musik. Vi har ett rörelserum på förskolan där barnen vistas regelbundet. Vi jobbar aktivt med materialet Kompisböckerna, där vi stärker barnens sociala förmågor. Vi har ateljéer på alla tre avdelningar, där vi ofta använder natur- och återvunnet material i vårt skapande.

Hövdingens förskola ligger på Brandthovdagatan 1 i Västerås och Lifecenter AB är huvudman. Vi är en enskild förskola på tre avdelningar med kristna värderingar. Vår verksamhet följer förskolans läroplan och skollag, och leds av utbildade förskollärare. Vi är en förskola för vårt område.

Avdelningen Rubinen är för de yngsta, 1-2 år. Där utforskar och upptäcker vi nya material. Vi gör små utflykter i närområdet.

Avdelningarna Safiren och Smaragden är för våra 3-5åringar. Där utvecklar vi utforskandet och upptäckterna samt förklarar mer om det vi ser. Vi arbetar i mindre grupper baserat på barnens intressen och behov. Barnens nyfikenhet ligger till grund för vårt arbete vilket ofta leder vidare till fördjupande projekt. Vi går på utflykt varje vecka, och gör några längre utflykter per år.

Vår kock lagar en varierad kost med vegetariskt, svenskt kött/kyckling, och fisk. Barnen får prova nya rätter och vi äter mycket frukt och grönt. Vi strävar efter att använda ekologiska eller närproducerade/svenska råvaror i vår matlagning. I så stor utsträckning det går undviker vi onödigt socker i kosten.